10 technik negocjacyjnych, dzięki którym staniesz się lepszym przedsiębiorcą

Techniki negocjacyjne muszą być doskonalone, gdy jesteś właścicielem małej firmy – może to być jedna z Twoich najważniejszych umiejętności, gdy pracujesz nad stworzeniem jak największej wartości dla Twojego startupu.

Przedsiębiorcy startupowi nie zawsze są najlepszymi negocjatorami. Po raz pierwszy wkraczają w rolę właściciela firmy i odkrywają (ku ich zdziwieniu), że prawie wszystko wiąże się z jakimś rodzajem negocjacji, a nie zawsze mogą mieć te techniki negocjacyjne.

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wymaga dosłownie setek negocjacji. Niektóre są małe, jak zapewnienie najlepszej ceny za wydrukowanie papieru firmowego i wizytówek. Inne to znacznie większe transakcje, które mogą od samego początku stworzyć lub zepsuć Twój start-up. Czasami jesteś kupującym; innym razem sprzedawca. Tak czy inaczej, umiejętności potrzebne do bycia dobrym negocjatorem są takie same.

Dla niektórych właścicieli małych firm przychodzi to naturalnie. To oni zaczęli negocjować z rodzicami kieszonkowe i dodatkowy czas na telewizję w wieku czterech lat. Jednak dla większości z nas jest to wysiłek i doświadczenie. Rzadko jest to coś, czego nauczyłeś się w ramach formalnej edukacji.

5 sposobów na rozwój startupu z wykorzystaniem siły negocjacji

Oto 10 technik negocjacyjnych, dzięki którym staniesz się lepszym, pewniejszym negocjatorem w imieniu Twojego startupu:
Przygotuj się, przygotuj, przygotuj. Wejdź do negocjacji bez odpowiedniego przygotowania i już przegrałeś. Zacznij od siebie. Upewnij się, że jasno określisz, czego naprawdę chcesz od tej aranżacji. Zbadaj drugą stronę, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby, a także ich mocne i słabe strony. Skorzystaj z pomocy ekspertów, takich jak księgowy, prawnik lub guru technologii.

Zwróć uwagę na czas. Wyczucie czasu jest ważne w każdych negocjacjach. Jasne, musisz wiedzieć, o co prosić, ale także być wrażliwym, kiedy o to prosisz. Są chwile, w których trzeba iść naprzód i czasy, w których trzeba czekać. Kiedy wyglądasz najlepiej, nadszedł czas, aby naciskać na to, czego chcesz. Ale uważaj na zbyt mocne naciskanie i zatruwanie jakiegokolwiek długoterminowego związku.
Zostaw swoje ego. Najlepsi negocjatorzy albo nie dbają o to, albo nie okazują , że zależy im na tym, komu przypadnie uznanie za udaną transakcję. Ich talent polega na tym, aby druga strona poczuła, że ​​ostateczna umowa była ich pomysłem.

Zwiększ swoje umiejętności słuchania. Najlepsi negocjatorzy to często cisi słuchacze, którzy cierpliwie oddają głos innym, gdy przedstawiają swoje argumenty. Nigdy nie przerywają. Zachęć drugą stronę do rozmowy w pierwszej kolejności. To pomaga ustalić jedną z najstarszych maksym negocjacji: kto pierwszy wymienia liczby, przegrywa. Chociaż nie zawsze tak jest, ogólnie lepiej jest siedzieć spokojnie i pozwolić drugiej stronie iść pierwsza. Nawet jeśli nie wspominają o liczbach, możesz zapytać, co myślą.
Jeśli nie prosisz, nie dostajesz. Kolejna zasada negocjacji brzmi: „Idź wysoko lub idź do domu”. W ramach przygotowań określ najwyższą uzasadnioną cenę. Dopóki potrafisz argumentować przekonująco, nie bój się mierzyć wysoko. Ale bez ultimatum, proszę. Oferty typu „zabierz lub zostaw” są zwykle nie na miejscu.

Przewiduj kompromis. Powinieneś spodziewać się ustępstw i zaplanować, jakie mogą być. Oczywiście druga strona myśli tak samo, więc nigdy nie przyjmuj pierwszej oferty. Nawet jeśli jest lepiej, niż się spodziewałeś, poćwicz swój najlepszy wygląd rozczarowania i grzecznie odmów. Nigdy nie wiesz, co jeszcze możesz dostać.

Oferuj i oczekuj zaangażowania. Klej, który powstrzymuje transakcje przed rozpadem, to niezachwiane zobowiązanie do ich dostarczenia. Powinieneś oferować ten poziom komfortu innym. Podobnie unikaj transakcji, w których druga strona nie wykazuje zaangażowania.
Nie przejmuj się ich problemami. W większości negocjacji usłyszysz wszystkie problemy drugiej strony i powody, dla których nie mogą ci dać tego, czego chcesz. Chcą, aby ich problemy stały się Twoimi, ale nie pozwól im. Zamiast tego zajmij się każdym, gdy się pojawią i spróbuj je rozwiązać. Na pewnym poziomie rozwoju niezbędny będzie key account manager.

Jeśli na przykład ich „budżet” jest zbyt niski, może są inne miejsca, z których mogłyby pochodzić pieniądze.
Trzymaj się swoich zasad. Jako osoba fizyczna i właściciel firmy prawdopodobnie masz zestaw przewodnich zasad i wartości , których po prostu nie chcesz iść na kompromis, opisano to na stronie https://odbiur.pl/. Jeśli okaże się, że negocjacje przekraczają te granice, może to być umowa, bez której możesz żyć.
Zamknij z potwierdzeniem. Na zakończenie każdego spotkania (nawet jeśli nie zostanie osiągnięte ostateczne porozumienie) podsumuj omówione punkty i wszelkie obszary porozumienia. Upewnij się, że wszyscy to potwierdzają. Kontynuacja za pomocą odpowiednich listów lub e-maili. Nie zostawiaj luźnych końcówek.

Rekomendowane artykuły